Telefoonnummer

info@massagepraktijkhethogeland.nl

Krom en door pijn geplaagd binnenkomen, recht en pijnvrij weer naar huis gaan. Dit komt regelmatig voor na een Dornbehandling. Dorn therapie is een zachte, gevoelvolle, maar ook krachtige manier, waarbij de verschoven wervels en gewrichten weer in hun ideale positie geplaatst worden. Zo wordt ook een bekkenscheefstand opgelost. Zonder naalden, kraken of medicijnen. Eenvoudige zelfhulpoefeningen zorgen oor een langdurig succes.

Dieter Dorn uit Beieren, is de uitvinder van de Dorn therapie. Met deze therapie zijn al duizenden mensen succesvol geholpen.

Er worden blokkades behandeld, dat zijn tijdelijke beperkingen van het bewegingsapparaat. Die beperking zorgt ervoor dat ook de spieren rondom het gewricht gespannen kunnen zijn en daardoor ook omliggend weefselschade toe kunnen brengen, waardoor orgaanfuncties verstoord worden.

Waarin verschilt Dorn therapie met een manuele therapie?
Er zijn vaak een paar behandelingen nodig voor een optimaal resultaat. Maar in veel gevallen is er na de eerste behandeling verbetering merkbaar.
Het is ongevaarlijk.
Het is een zachte therapie, wat niet betekent dat het geen pijn kan doen. Maar het mag nooit je pijngrens overschrijden.
Als het beenlengteverschil is weggewerkt, kan het zooltje weg.
De patiënt beweegt altijd mee. Hij pendelt met armen of benen. Dit zorgt voor de ontspanning in de spieren waardoor de behandeling minder pijnlijk is.

Contra-indicaties
Immobiele patiënten. Je moet kunnen staan of zitten.
Direct na een ongeluk, heup- of knieoperatie. Na 6 tot 8 weken kan er een behandeling volgen.
Tumor en kankerpatiënten. Er dient altijd overleg plaats te vinden met de behandelende arts.
Acute ontstekingen. Bij koorts, wachten tot de ontsteking voorbij is.
Acute hernia. Een chronische hernia heeft veel baat bij de behandeling.

Veel voorkomende reacties naar een Dornbehandeling.
Moeheid of enorm actief gevoel
Meer energie
Hoofdpijn, maar hoofpijn kan ook tijdens de behandeling acuut verdwijnen
Ontlasting en urine kunnen anders van kleur, geur of samenstelling zijn
Onrustig of juist beter slapen
Beurs gevoel
Spierpijn omdat het lichaam anders staat
Voelt geaarder, het stroomt meer, sta met beide benen op de grond

Hoe vaak behandelen we met Dorn en welke tussenpozen
Als de klacht uit het beenlengte verschil voorkomt, is 3 tot 5 keer behandelen vaak voldoende. De 2e behandeling na 1 of 2 weken. Als het beter gaat dan kan er tussen de 2e en 3e behandeling 3 tot 4 weken zitten en daarna 4 tot 6 weken.
Als na 3 behandelingen echt niets is veranderd, is de Dorntherapie niet de oplossing voor het probleem.
Zijn er ander dingen aan de hand, bijvoorbeeld scoliose, artrose, reuma e.d. dan wordt het een ander verhaal. Dan zijn er (veel) meer behandelingen nodig afhankelijk van het ziektebeeld en van hoe de patiënt reageert.

Breussmassage
De Breussmassage is een zachte, gevoelvolle behandeling van de wervelkolom, ontworpen door Rudolph Breuss, een Oostenrijke masseur/natuurgeneeskundige.
Dieter Dorn en Rudolph Breuss ontmoeten elkaar en zagen dat hun therapieën een mooie aanvulling op elkaar waren.
De Breussmassage is een zelfstandige therapie, maar kan ook heel goed voor of na de Dorntherpaie worden gedaan.

De Breussmassage ontspant de wervelkolom, wordt toegepast bij mensen die bang zijn voor kraken, erg angstige, gespannen patiënten. De massage is erg fijn en ontspannend. Daarom is hij heel goed toe te passen na een “pijnlijke” Dornbehandeling.

Andere methodes die toegepast kunnen worden zijn:
Cupping en Baundscheidtieren. Met cupping wordt gebruikt gemaakt van glazen-, siliconen- of kunststof cups deze worden vacuum op de huid geplaatst. Hierdoor ontstaat er een betere bloedsomloop. Dit stimuleert het zelf herstellend vermogen.
Bij Baundscheidtieren wordt met een apparaat de huid geprikkeld. Dit zorgt er voor dat de doorbloeding gestimuleerd wordt. Waardoor de er een betere aanvoer van voedingstoffen en zuurstof ontstaat en versnelde afvoer van afvalstoffen.
Na de behandeling reageert de huid meestal met roodheid en jeuk, soms ontstaan er blaasjes met vocht. Dit is een normale reactie.